منتدى مانوس الترفيهى
FG

فرحانين اوى انك معانا على منتدى مانوس ونفسنا تكون واحد مننا ومن اسرتنا
يالا سجل من هنا

wae4

منتدى مانوس الترفيهى
FG

فرحانين اوى انك معانا على منتدى مانوس ونفسنا تكون واحد مننا ومن اسرتنا
يالا سجل من هنا

wae4

منتدى مانوس الترفيهى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هتحقق هدفك بسهوله

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
g_love
مانوسى جديد
مانوسى جديد

انثى
منساوى ولا منساوية ! : هتحقق هدفك بسهوله Female10

هتحقق هدفك بسهوله Empty
مُساهمةموضوع: هتحقق هدفك بسهوله   هتحقق هدفك بسهوله Emptyالأحد 19 أبريل 2009 - 22:03

السلام عليكم

دول شويه حاجات سهله لو ملتهم ان شاء الله هتنجح وبتفوق
1-البدايه بالصلاه وده هخليك تحس انك مستريح0
2-هات ورقه وقلم وخليها جنبك واى حاجهتيجى فى دماغك غير المذاكره اكتبها فيها0
3-اقفل الموبيل او اعمله سايلنت عشان ميخرجكش عن تركيزك او يشغلك0
4-ابدأ بالمواد السهله وبعدها الصعبه وده هيديك دافع انك تذاكر الصعب0
5-المكتب الى انت بتذاكر عليه ميكنش عليه حاجه الا الماده الى انت بتذاكرها0
6-استخدم ورقه وقلم وانا بذاكر واكتب بألوان لتشغيل الفص الأيمن المسئول عن الخيال وده هيخليك تفتكر الحاجه الى انت كتبتها بعد كده0
7-لحفظ الحاجه الصعبه زى رموز الكيمياء مثلا الى كل الناس بتشد شعرها منها اكتب الرمز على ورقه A4 وكتابه كل رمز بلون مختلف وغمض عينك وافتكره واتخيله واكررها اكتر من مره0
8-قبل المذاكر افكر الفوائد الى هتعود عليا لما اذاكر وحياتى هتكون عامله ازاى لو زاكرت ونجحت ووصلت للى انا عايزه وحياتى هتون عامله ازاى من غير مذاكره وده هيدينى دافع للمذاكره0
9-كل ساعه افصل 10 دقايق واروح اعمل اى حاجه انا بحبها(خد بالك 10 دقائق بس مش عايزين نكتر ماشى)0
11-اختار الوقت الى انا بحب اذاكر فيه واذاكر فيه وطبعا وقت الفجر ده احسن وقت للمذاكره بس بردوا حسب ما تحب
12-الثقه وفى النجاح واعمل الى عليا واكون واثق فى ربنا انه مش هيضيع تعبى ابدا والثقه مهمه جدا0
13-ابص للامتحان على انه حاجه سهله لانه مش هيكون حاجه غير الى انت عمال تذاكر فيه طول السنه وتعبت0
14-نفتكر مواقف نجحنا فيها ونغمض عنينا ونفكر فيها اى موقف نجحت فيه فى حياتك وده هيخليك تعرف انك قادر تحقق الى انت عايزه وكمان هيديك ثقه فى نفسك0
15-دى بئى نصيحه يارب ماتحتجوش ليها خالص(لو فاتك مذاكره كتير وامتحانك قرب قسم المنج وذاكر جزء جزء لأنك لو فضلت تقول فاتنى كتيييييييييير ومش هلحق مش هتستفيد حاجه لكن لو بدأت وذاكرت ولو حتى جزء صغير من المنهج هيكون احسن من انك تدخل الامتحان مش عارف حاجه)ويارب مانحنجش دى خالص0
16-دى بئى اخر واهم حاجه (اكيد لازم تدى ربنا ولو جزء صغير من يومك يعنى مثلا اعمل لنفسك ورد من القرآن كل يوم ولو صفحه واحده وحافظ على الصلاه وقيام الليل ولو تصلى قيام ليل ركعتين وده مهم عشان زى ما انت عايز ربنا يوفقك لازم بردو تديى لربنا جزء لا يتجزء من العباده)
وده دعاء تقوله قبل المذاكره:(اللهم انى اسألك فهم النبيين وحفظ المرسلين والملائكه المقربين اللهم اجعل السنتنا عامره بذكرك وقلوبنا بخشيتك واسرارنا بطاعتك انك على كل شىء قدير وحسبنا الله ونعم الوكيل )

وده دعاء تقوله بعد االمذاكره:(اللهم اني استودعك ما قرأت وما حفظت وما تعلمت فرده عندحاجتي اليه انك على كل شىء قدير)

دعاء عندالتوجه للأمتحان(اللهم اني توكلت عليك وفوضت أمري اليك لاملجا ولا منجا منك الاعليك)

دعاء عنددخول الامتحان(ربي أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا)

دعاء عندبداية الاجابه(ربي اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي بسم الله الفتاح اللهم لاسهل الا ما جعلته سهلاوأنت تجعل من الحزن اذا شئت سهلا ياأرحم الراحمين)..

دعاء عند تعسر الاجابه(لااله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين ياحي يا قيوم برحمنك أستغيث ربي اني مسنى الضروأنت أرحم الراحمين).....

دعاء عند النسيان(اللهم ياجامع الناس ليوم لاريب فيه اجمع ضا لتي)............

دعاء عند الانتهاء من الاجابه(الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهدتي لولا أن هدانا الله).........

ومع تمنياتى للجميع بالنجاااااااااااااااح والتوفيييييييييييييييييييييييق
السلام عليكم
wae4
[/size]
&noudy&
مانوسى مبدع
مانوسى مبدع

انثى

هتحقق هدفك بسهوله Empty
مُساهمةموضوع: رد: هتحقق هدفك بسهوله   هتحقق هدفك بسهوله Emptyالإثنين 20 أبريل 2009 - 21:20

شكراا على النصايح دى وتسلم ايدك على الموضوع wae4
النجمة اللامعة
مانوسى مبدع
مانوسى مبدع
النجمة اللامعة

انثى
بتشتغل اية؟ : طالبة ثانوي

هتحقق هدفك بسهوله Empty
مُساهمةموضوع: رد: هتحقق هدفك بسهوله   هتحقق هدفك بسهوله Emptyالإثنين 20 أبريل 2009 - 21:45

تسلم ايدك .توبيك تحفة .....ومعلومات رائعة
زهره الربيع
مانوسى سوبر عضو
مانوسى سوبر عضو
زهره الربيع

انثى

هتحقق هدفك بسهوله Empty
مُساهمةموضوع: رد: هتحقق هدفك بسهوله   هتحقق هدفك بسهوله Emptyالإثنين 20 أبريل 2009 - 22:00

تسلم لى النصايح بجد شكرا
princesa
مانوسى سوبر عضو
مانوسى سوبر عضو
princesa

انثى

هتحقق هدفك بسهوله Empty
مُساهمةموضوع: رد: هتحقق هدفك بسهوله   هتحقق هدفك بسهوله Emptyالإثنين 20 أبريل 2009 - 22:55

مشكوووورة يا قمر
على النصائح
g_love
مانوسى جديد
مانوسى جديد

انثى

هتحقق هدفك بسهوله Empty
مُساهمةموضوع: رد: هتحقق هدفك بسهوله   هتحقق هدفك بسهوله Emptyالخميس 23 أبريل 2009 - 22:35

شكرا على ردودكم

هتحقق هدفك بسهوله
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» هدفك في الحياة
» ايه هو هدفك فى الحياه؟
» حصريا (( كده بسهوله )) حمادة هلال من الالبوم الجديد