منتدى مانوس الترفيهى
FG

فرحانين اوى انك معانا على منتدى مانوس ونفسنا تكون واحد مننا ومن اسرتنا
يالا سجل من هنا

wae4

منتدى مانوس الترفيهى
FG

فرحانين اوى انك معانا على منتدى مانوس ونفسنا تكون واحد مننا ومن اسرتنا
يالا سجل من هنا

wae4

منتدى مانوس الترفيهى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر"

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
therock_dodo
مانوسى فعال
مانوسى فعال
therock_dodo

ذكر
ساكن فين؟ : القاهرة
بتشتغل اية؟ : طالب بالفرقة الرابعة بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالقاهرة

نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر" Empty
مُساهمةموضوع: نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر"   نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر" Emptyالسبت 17 مايو 2008 - 23:13

ندااااااااااااااااء لكل الشباب احذرووووووووووووا

السلام عليكم

احــتـرس!!! مجموعة من النصابين باسم شركة فيجن تليكوم لتدريب وتوظيف الشباب فى المهندسين

v بعد ان وقعت فريسة عملية نصب من شركة تدعي فيجن تليكوم vision telecom

احسست ان من واجبي تحذير الشباب من الوقوع في شراك مثل هؤلاء النصابين

بينما انا كنت مثل باقي الشباب اللذين يبحثون عن فرصة عمل مناسبة فأخبرناي شخص ما عن وجود فرص عمل للشباب والطلبة كان قد رأى الاعلان وهو يتصفح اهرام الجمعة بحثا عن وظائف خالية مثل ملايين الشباب وجد اعلان هذه الشركة (شركة اتصالات تريد شباب بدون خبرة)

وقد اتصل هذا الشخص بالشركة واللي رد علية سألة بعض الاسئلة وقال لة انة

مقابلة ام ملأ استمارة قال مقابلة interview و وفى الاخر قال لة تعالى غدا واخبرني كي اذهب معة المهم كنت فى غاية السعادة وكمان اهلى كانوا فرحانين وأحسست أن سنوات الدراسة الصعبة لم تذهب هدر وأن المجهود والمال الذى صرفه أهلى سيكون فاتحة خير علي ولم يذهب هباءً.

رحت اقدم لقيت كلام مختلف مفاده اذا كنت عندي خبرة هشتغل ولو معنديش خبرة ممكن اتدرب عندهم الاول في العلاقات العامة او الكمبيوتر والصيانة.

التدريب 50% مظهر ولباقة وسلوك وانضباط في مواعيد الكورس و50% استيعاب المادة العلمية وامتحان, وقالولي مش مطلوب منك اكتر من 50% عشان تشتغل اما في شركتنا او في احد الشركات اللى احنا وكلاء عنها بندرب لها موظفين.

الادهى اني لازم ادفع 275 جنيه ترد لي اذا عديت ال 50% مع ثانى مرتب.

قلت له مش عامل حسابى قال بس ادفع أى حاجة أىحاجة المهم جعلنى كتبت العقد وأنا قاعد وقال لى تكمل الباقى وفى اليوم الثانى.............

بعد مادفعت واللى حصل حصل قابلت احد الزملاء من المقدمين بهذة الشركة خريجى العام السابق قال لى انة حاصص ان هؤلاء مجموعة من اللصوص لانة وقع مع شركة بنفس الاسم تقريبا بس في فرع الجول جمال العام السابق لكن لم اصدقهم.

المهم قالولنا هنبدأ الدورة بداية من الاسبوع المقبل وهتبقى على 8 محاضرات 4 عملي و 4 نظري المهم بدأنا المحاضرات انا وباقي الشباب وكان الكل خايف جدا وجواة شك رهيب من الموضوع وخاصة الزميل الذي قال لنا انة فعلا وجد هذة الشركة على النت كانت لها فروع في اماكن سابقة و انها شركة نصب وقد نصبت على العديد من الشباب سابقا وانها نفس الشركة التي كادت ان تنصب علية سابقا المهم بدانا نتكلم معاهم بس فعلا بالأمانة كانوا بيعلمونا احسن طرق الاقناع للعملاء بالاشياء وعرفنا انهم كمان بما انهم عندهم خبرة في انهم اقنعوا الكثير مننا بعد الخوف والقلق دة قادرين كمان انهم يقنعونا بالأطمئنان من ناحية الشركة بس الحمد لله كان في بعض الزملاء واثقين من ان الناس دي فعلا نصابين محترفين في طريقة الاقناع اقنعوا الكل بما حصل بس فعلا والله كنا حاسين بالخيانة المهم كان في يوم بعد ما خلص حوالي 4 محاضرات تدريب والامتحان كان في ناس مننا اترشحت انها تشتغل في شركات برة عشان نجحوا في الامتحان والناس دي كانوا اكثر الناس شك في الشركة دي ولدرجة انهم كانوا لا يجيبوا على اسئلة الامتحان بأجابة نموذجية مثل الباقي ولكنهم نجحوا وبعد ما ذهبوا الي تلك الشركات التي رشحوا لها وجدوا انها شركات تيم شير وليست خدمة عملاء او حتى العمل نفسة مش كول سنتر زي ما دربونا علية المهم تم ترشيحي انا كمان بس لمقابلة manger المهم رحت كالعادة بس كنت لازم اروح بالبدلة روشنة بقى المهم لاقيت الشركة مقفولة انا وباقي الزملاء والبواب قالنا ان البوليس جة خدهم قبلها بيوم واتمسكم فرحنا بس في نفس الوقت فين حقنا احنا وفين الناس دول طيب في انهي قسم مكنتش عارف المهم عرفنا وبعد كدة رحنا لاقينا اكتر من 30 محضر في اليوم دة معمول للشركة دي وغير طبعا بعديها اتقدم كام مححضر وغيرة وغيرة الشركة للاسف نصبت على الشباب بمبلغ وقدرة من اللي هما مبنشوفهومش نسمع عنهم بس والحمد لله مستنيين ميعاد القضية اللي اتعملت لهم "قضية نصب واموال عامة" وخلوا انتوا بالكم بس لان الناس دي اتخلى سبيلهم على زمة القضية ورقم القضية5630 جنح العجوزة وممكن يفتحوا في اي مكان تاني زي ما عملوا قبل كدة المهم اتمنى انكم تخدوا بالكم من الوقوع مع الناس النصابين اللي زي دول وانتوا بنفسكم دوروا على اسمها على جوجول وشوفو االفضايح اللي عنها

اكثر من واحد يؤكدون الكلام ويصفون ما حدث لهم من هؤلاء النصابين- الله ينتقم منهم( يمكنك ان تبحث فى جوجل عن شركة فيجن وتقر أ مايدمى القلب)

والله انا اتحسر وبكل بساطة يتم توزيع المال على هذة الفئة الضالة من النصابين.

الشركة دي بيتقدملها شباب كتير جداااااااااااا على امل انهم يتدربوا ويلاقوا شغل وفي الحقيقة هما شوية نصابين وحرامية ومش بيشغلوا حد.

المهم لو ذهبت لوظيفة وطلبوا منك فلوس للتدريب أو لملأ الاستمارة (أبلكيشن) تعرف أنهم مش كويسيين وتشك فيهم مباشرة.

والله أنا كنت فى وظيفة مؤقتة وتركتها حتى ألتحق بهذة الأكيده !!! الاّن لاهذه ولاتلك!!!

أليس هذا هو الحرام بعينة؟؟!! أكل أموال الناس بالباطل وتضييع أوقاتهم وجهدهم واللعب باّمال الشباب والاهل المطحونين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!! لأ وكمان الله اعلم اذا كان الشاب اللي بيدفع دة يتيم ولا لأ وهما بالساهل كدة بياكلوا اموال اليتماء

أليس هذا هو السرقة بعينها واستغلال طموح الشباب للنصب علية وتعب الأهل

اليس هذا هو حرق الدم والأعصاب؟؟ وهل التسلى بعواطف الاّباء والشباب وسرقة أموالهم ووقتهم لعبة فى أيديهم ؟؟؟!!!!!

أنا عملت اللى علي ونشرت التحذير ده بمجرد قراّتك له أصبحت مسئوليتك أمام الله والمسلمين.

يجب عليك ان تتحرك لتنقذ اّلاف الشباب الذين سيذهبون ضحية

.

ثم قم بنشر الموضوع فى المنتديات والمجموعات والايميل لأنى كنت اتمنى ان أقرأ هذا التحذير.لكن.......: الحمد لله
NoOoDi
مانوسى سوبر عضو
مانوسى سوبر عضو
NoOoDi

انثى
ساكن فين؟ : المغرب
بتشتغل اية؟ : طالبة
منساوى ولا منساوية ! : نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر" Female10

نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر" Empty
مُساهمةموضوع: رد: نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر"   نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر" Emptyالأحد 18 مايو 2008 - 21:25

ميرسيه جدا على التحذير
و يا رب الكل يقراه

نداء لكل شاب يفكر في العمل"احذر"
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كلمات اغنيه ازاى ضيعتك من حضنى """"(رامى صبرى)""""
» مساجد اسلامية """" قمة فى الجمال والابداع فى التصميم """"
» وحيد سيف بيهزق شعبان عبد الرحيم """" فيديو """"
» حصريا:-"عمرو دياب "و "موسيقى "اغنيه" لو قادر"Only Music On Guiterعلى مانوس وبــــس
» حصريا :-"عبله كامل ومى كساب" واغنيه "الكوتشى" من فيلم "بلطيه العايمه" على مانوس